"Fitwalk®": voor IEDEREEN én voor ALLE leeftijden!

50-plussers, Senioren & Sport

Sporten op latere leeftijd (50plus), een goed idee?

Zeker weten: ja, dat is een goed idee!

Uit onderzoek blijkt dat de conditie, evenals de spierkracht aftakelt met de leeftijd: veel 50-plussers en senioren zijn er op het vlak van uithouding, kracht en lenigheid niet al te best aan toe.

Dat verhoogt de kans op hartinfarcten, suikerziekte, overgewicht en rugklachten. De reden voor hun gebrekkige conditie? Te weinig beweging.

Jaarlijkse afname van spierkracht en spiermassa

Ouder worden gaat gepaard met een voortdurende afname in spiermassa, inspanningscapaciteit en elasticiteit.

Hoe ouder je wordt, hoe sneller je vermoeid bent en hoe minder kracht je hebt.

Al op 30-40 jaar zien we een jaarlijkse afname van spierkracht en spiermassa van ongeveer 1%.

Vanaf de leeftijd van 70 jaar versnelt dit proces zelfs tot 3,5% krachtverlies per jaar.

De remedie is gelukkig even eenvoudig: meer bewegen!

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat regelmatig fysiek actief zijn een positief effect heeft op zowel de afname van de spiermassa als het afweersysteem bij ouderen.

Om je een idee te geven: 

50-plussers, die voldoende bewegen en lichamelijk actief zijn, kunnen een betere conditie hebben dan 30-ers, die nauwelijks bewegen.

Voordelen van "sporten" op latere leeftijd 

  1. Door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, blijven senioren langer zelfstandig.
  2. Een regelmatige uithoudingstraining zorgt ervoor dat de eetlust gestimuleerd wordt en dat voldoende mineralen, eiwitten en vitamines kunnen opgenomen worden.
  3. Door de beoefening van sport, vooral dan in groep, maken senioren nieuwe vrienden.
  4. Ook het geheugen kan door regelmatige lichaamsbeweging gestimuleerd worden.
  5. Lichaamsbeweging is een van de beste middelen tegen allerlei ziekten. 

Bij overgewicht en/of suikerziekte is een progressief trainingsprogramma een belangrijk hulpmiddel om de aandoening te bestrijden. 

Ook bij andere aandoeningen, bv. hoge bloeddruk, botontkalking, hartziekten, ... heeft regelmatige lichaamsbeweging een belangrijk en gunstig effect. 

Een bijkomend voordeel is dat de gezondheidseffecten bij sport op oudere leeftijd bovendien sneller merkbaar zijn: al na 3-6 weken oefenen treedt er een merkbare verbetering op.

!! Handige tips voor sportende senioren !!

Heb je op jongere leeftijd weinig of nooit aan sport gedaan, maar je wil er nu wel aan beginnen? Overweeg dan een activiteit die geen specifieke behendigheid vereist en die je dus op latere leeftijd gemakkelijk kan aanleren. 

Enkele voorbeelden: turnen, zwemmen, wandelen, fietsen, tafeltennis, bowling, dansen, golf of yoga. Voetbal is geen aangewezen sport: dat vergt veel van het lichaam en de kans op blessures is groot.

Uiteraard is onze FITWALK een IDEAAL PROGRAMMA voor Senioren, die actiever willen gaan bewegen. Je kan opbouwen op eigen tempo en mogelijkheden

Wil je meer weten, klik op onderstaande knop. Heb je specifiek vragen, neem contact met ons op. Onze gecertificeerde bewegingscoachen helpen je graag op weg. 

Belangrijk is dat je een sport kiest die je graag doet, en dat je niet té voortvarend van start gaat. Bouw geleidelijk aan op. Volg je een trainingsschema? Hou je daar dan ook aan. Tenminste, als je je goed voelt. 

Heb je last van een virale infectie? Rust dan. Kom je in ademnood? Stop dan meteen met sporten.

"Fitwalk®" is veel meer dan "wandelen & stappen" alleen.